Flandes, apunts de viatge (i 5)

Anvers

Per contra, he de dir que si hagués de suprimir alguna de les tres ciutats del programa que vaig confeccionar, la triada seria Anvers.

20190815 Flandes 01

Estació Central d’Anvers

Anvers és una gran ciutat. Té una estació de trens que ha estat declarada la més bonica del món en diverses ocasions. És un edifici impressionant, a partir del qual, respectant el cos central, es va ampliar la capacitat —té més de 20 andanes— perforant el terra i fins a dos nivells per sota. Anvers també té metro i amb ell ens vam desplaçar fins al centre històric.

20190815 Flandes 11
Mercat en honor de Rubens i la plaça Major

Que sigui una ciutat gran, per si sol, no vol dir que no sigui bonica. El centre històric ho és, però vam tenir mala sort, perquè la catedral estava en obres, i les bastides i les lones i les tanques que comporten desllueixen l’estampa dels edificis. Per contra, era 15 d’agost i tot el centre era ocupat per les parades d’un gran mercat dedicat a Rubens, el pintor més genuí de l’escola flamenca. Hi havia de tot.

20190815 Flandes 12
Gira-sols en una para de flors

En una de les parades vam comprat galetes de la mà d’Anvers, per provar-les —són típiques— i van resultar ser de mantega i molt bones. La mà és un símbol de la ciutat i apareix al seu escut. Diu la llegenda que un heroi local —Silvius Brabo; té una estàtua a la plaça Major— va donar mort a un gegant que tenia atemorida la població i que li va tallar una mà i la va llençar al riu Escalda, que travessa la ciutat.

20190815 Flandes 15
El dia era gris

I en una altra parada d’articles de pell i cuir, l’Anna es va comprar un bossa de mà que feia temps que buscava i no trobava. En veure el llaç groc que jo portava enganxat al pit, el matrimoni propietari ens va confessar que ells tampoc no se senten belgues. I rient, ens van recordar que ells —els flamencs— guarden i cuiden el president dels catalans.

20190815 Flandes 26
Bistec amb salsa de pebre amb frites

A Anvers vaig menjar el bistec amb salsa de pebre amb frites, que és un dels plats típics locals i no em va decebre gens.

Però, si algú llegeix aquests apunts abans d’anar a Flandes, no voldria que descartés Anvers pel que jo digui. Anvers també té encant i val la pena visitar-la. És només que, per alguna raó que no sabria precisar, va ser el lloc on ens vam sentir menys a gust. I és que el dia tampoc no acompanyava.

Gant

20190814 Flandes 06
Estació de Sint-Pieters

Vam arribar a Gant a la Sint-Pieterstation, que també és bonica. La sortida principal —Centrum, diuen els rètols— ens va abocar a la Maria Hendrikaplein, una àmplia plaça on crida l’atenció l’enorme quantitat de bicicletes que hi ha aparcades. Allà mateix vam agafar un tramvia que ens va dur al centre.

20190814 Flandes 10
Bicicletes a la plaça Maria Hendrika

A la Catedral de Sant Bavó hi tenen exposat el retaule de l’Adoració de l’Anyell Místic, dels germans Van Eyck. Diuen totes les guies que no pots deixar de visitar-lo i, ja que hi érem, vam pensar que havíem de fer-ho. Els 18 panells que componen aquesta obra cimera de l’art mundial estan exposats en un espai tan reduït que em va resultar claustrofòbic i marejador. Una trentena de persones amb l’audioguia enganxada a l’orella s’envaïa mútuament l’espai vital, mentre cada una d’elles emanava inevitablement els efluvis de la pròpia flaira essencial. Sense restar-li mèrit, que l’hi té de ben segur, el retaule em va deixar fred. La pintura d’aquella època no m’emociona. Però la culpa no és dels artistes, sinó meva, que en qüestions d’arts plàstiques sóc tan sensible com una sabata.

20190814 Flandes 20
Església de Sant Nicolau
20190814 Flandes 28
Església de Sant Nicolau i campanar i torre de guaita al darrera

Viure a Gant ha sigut una descoberta sorprenentment agradable pels estudiants catalans que hi han anat becats per l’Erasmus. És una ciutat molt orientada als universitaris, diuen tots en els seus blogs, i amb una intensa vida social que es desenvolupa, sobretot, en les terrasses dels molls de Graslei i Korenlei, a banda i banda del riu Lys, entre els ponts de Sint-Michiel i Gras. Tots dos són llocs de trobada per a cites romàntiques i escenaris d’infinitat de selfies. La veritat és que les vistes que ofereixen són immillorables i molt fotogèniques.

20190814 Flandes 24
Pont i església de Sint-Michiel
20190814 Flandes 25
Selfie al pont de Sint-Michiel. Graslei i Korenlei

Als peus del Grovenstein(*), a  la plaça on antigament hi havia el mercat del peix, vam dinar en una terrassa. Era el primer dinar ben entaulats des de la nostra arribada i ens vam demanar els famosos musclos al vapor amb patates rosses, com no? Ja he dit en un altre lloc que eren molt i molt bons.

20190814 Flandes 35
Moules frites

Després, vam visitar el castell del compte(*), perfectament reconstruït i habilitat per a les visites turístiques i altres activitats lúdiques. L’entrada inclou una audioguia en la qual un còmic local explica amb gràcia la història del castell i de Gant.

20190814 Flandes 34
Grovenstein
20190814 Flandes 44
El riu Lys

Cap al final de la visita va començar a ploure, però això no va entelar gens la impressió general que ja a aquelles hores teníem de la ciutat. Tant l’Anna com jo estem d’acord que, si no hom té la sort de ser estudiant i el mèrit de ser Erasmus per a viure-hi una temporada, és una ciutat que mereix una visita que no es limiti a unes poques hores.

Epíleg

Aquests comentaris no tenen en cap cas la pretensió de constituir una guia turística. Si has arribat a llegir fins aquí, haurà observat que poques són les recomanacions que faig, si és que hi ha alguna. Penso que cadascú té els seus gustos i aficions i que, a l’hora de viatjar, estableix les seves prioritats en funció d’aquells. I del pressupost que disposi. I dels dies que tingui disponibles.

Per això, i perquè no sóc cap expert en cap matèria, no goso recomanar res a ningú. Després de tot, avui tenim la gran sort de disposar d’Internet i aquesta és una facilitat que ens posa a l’abast totes les consultes que vulguem, tantes com vulguem.

Així, doncs, deixo al franc albir de cadascú l’elaboració del seu propi programa. Jo em limito a dir que els llocs que he visitat m’han agradat —un més, altres no tant— i a facilitar els vincles de les pàgines del turisme oficial de cada ciutat niats als seus noms quan parlo d’elles.

I espero que això ja us sigui d’utilitat.

20190817 Flandes 09
Aeroport de Zaventem, esperant la tornada

Deixa aquí el teu comentari.