Flandes, apunts de viatge (2)

Generalitats

És cert que a Flandes es menja i es beu molt al carrer. Les terrasses sempre eren plenes, fins i tot quan plovia. L’aigua no arronsa als flamencs que continuen menjant o bevent com si res sota els paraigües de les brasseries.

20190816 Flandes 45
Bruges. De Halve Maan, “brasserie” on s’elabora la cervesa “Brugse Zot”.

Les brasseries són restaurants, bars, cerveseries. Però també són els llocs on es fabrica la cervesa. No entenc de cervesa, no en consumeixo més que en moments molt puntuals, així que poques coses puc aportar si no és dir que vaig trobar molt bones les que vaig provar. He llegit que són més de 1.500 les marques de cervesa que es fabriquen a Bèlgica, de manera que ensopegues amb les brasseries per allà on vagis i disposes d’infinites oportunitats de degustar les cerveses del país. Hi ha brasseries que es poden visitar i un Musée des Brasseurs a Brussel·les.

20190813 Flandes 23
Brussel·les. “Comptoir chocolatier”

El mateix passa amb els comptoirs chocolatiers, que n’hi ha tants com vulguis, i amb una varietat de varietats de productes i de tipus de xocolata que resulta aclaparadora. Què dir de la xocolata belga? Que cal anar allà i veure-la exposada en aquestes botigues magatzem. I provar-la i naufragar en un mar de dubtes abans de decidir quina comprar. A Brussel·les hi ha el Choco-Story, un museu on s’explica tot el que es pot dir sobre la xocolata.

20190817 Flandes 06
Brussel·les. Cua per a comprar “frites”

Confesso que ignorava que les frites belgues tenien fama fins que vaig començar a preparar l’escapada. Ara puc dir que són molt bones amb coneixement de causa. Les patates rosses són omnipresents a Flandes. Però les primeres les vam menjar a Brussel·les, com a acompanyament d’un sopar. Hi són gairebé en tots els menús dels restaurants, com a guarnició. Però també hi ha llocs especialitzats, famosos per la seva qualitat, on la gent suporta cues ben llargues per a comprar una paperina i menjar-la pel carrer. Nosaltres no en vam fer de cues, perquè no ens agraden. Però penso, francament, que les fan bones a tot arreu: cuites al punt, cruixents per fora però tendres per dins, sense estar ofegades en oli. A Bruges hi ha el Frietmuseum, on expliquen la història de la patata, la seva aplicació més popular i les salses amb què es pot menjar.

20190814 Flandes 36
Gant. Aclaparat davant les moules frites

Les moules frites també ens van agradar molt. Els musclos al vapor ja ens agradaven abans d’anar a Flandes; els que vull dir és que ens va agradar molt com els fan allà, amb molt d’api i ceba. Exquisits. Gairebé tothom els acompanya amb frites, d’aquí el nom del plat.

20190813 Flandes 34
Gofres

Les gofres que fan a Bèlgica són realment bones. En vam berenar la primera tarda a Brussel·les, però és un dolç que m’embafa i no vaig poder acabar-me la meva. A l’Anna li agraden molt i en va menjar alguna més. Per arreu hi ha parades i botigues de gofres. Les presenten guarnides amb tota mena de complements perquè agraden als turistes, però diuen que els nadius les mengen soles, sense farciments.

L’anada

A l’aeroport del Prat, les cues per a passar el control de seguretat eren llargues, però anaven lleugeres malgrat la vaga dels vigilants. Els serveis mínims funcionaven bé.

20190813 Flandes 01
Aeroport del Prat

En realitat, vam tardar més a facturar l’equipatge que a passar el control. Als taulells de facturació sempre hi ha viatgers que presenten problemes d’última hora que allarguen l’espera de tothom. Per excés d’equipatge, per exemple, com en el cas en la nostra cua. Però també vam presenciar l’incident provocat per algú que havia comprat el bitllet sense tenir garantida la plaça en el vol. Suposo que qui s’arrisca així ho fa perquè confia en la seva bona sort i espera que es produeixi alguna baixa per a ocupar la plaça. I també suposo que es beneficia d’algun tipus de preu especial. Però, el nostre xicot no va tenir fortuna i, en comprovar-ho, es va enfadar molt i va rondinar i renegar. Lluny d’aconseguir canviar la seva sort, només va impedir que el personal fes la seva feina amb la diligència que la resta de viatgers esperava. Tot i això, a nosaltres tot ens va anar força bé i no ens vam adonar que ja érem a l’avió esperant el moment d’enlairar-nos. Ens vam posar en marxa a l’hora prevista.

20190813 Flandes 04
En ple vol

Tot i que al Prat bufava una mica de vent, l’avió no trontollava gens. Deu ser que al cel només s’hi respira calma. El viatge resultava tan plàcid que jo prenia notes mentre l’Anna dormia amb el cap recolzat a la finestra. A l’altra banda, una noia que viatjava sola també dormia.

Devíem tenir el vent a favor, perquè vam tardar menys del previst a arribar a Brussel·les. El vent que bufava al Prat arran de terra devia empènyer l’avió durant una estona i, a l’hora i mitja escassa de les dues que dura el vol, el comandant va anunciar que iniciàvem el descens. També va dir que a Brussel·les hi havia 17 graus. L’aterratge va ser impecable. Efectivament, vam tocar terra uns deu minuts abans de l’hora. Abans de sortir de l’aeroport, vam treure els jerseis de les motxilles. Vist el que havia dit el comandant, vam donar per fet que al carrer faria més fred que dins l’edifici, sempre condicionat entorn de 25 graus.

20190817 Flandes 10
Aeroport de Zaventem

És un fet contrastat que les maletes encongeixen quan les treus de casa, de manera que, per a no patir per l’espai a la tornada, aquest cop havíem decidit facturar una trolley i pujar l’altra a la cabina, juntament amb la meva inseparable motxilla. Però al Prat, l’empleada de Brussels Airlines ens va informar que l’avió anava ple i que podíem facturar totes dues trolley sense cost addicional.

Després de recollir les maletes, vam ser capaços de comprar amb el mòbil els bitllets del tren que havíem d’agafar per arribar a la capital, i ens vam espavilar per a validar-los i entrar a l’estació, que es troba al mateix edifici de l’aeroport.

Deixa aquí el teu comentari.