Flandes, apunts de viatge (1)

No sé si parlar de viatge, perquè tinc la sensació que un viatge ha de ser més llarg i nosaltres només disposàvem de cinc dies mal comptats. Vivim a Igualada, a 60 km de l’aeroport del Prat, i si tenim en compte les hores que duren els vols, les esperes prèvies i els desplaçaments d’abans i de després, realment ens van quedar poc més de quatre dies útils. Però, en fi, tot plegat formava part de l’experiència i aquesta no havia de ser menys intensa o enriquidora pel fet de ser breu.

Tanmateix, també en diré escapada, que penso que s’hi avé més a les quatre nits que vam passar fora de casa. Perquè, a més, tampoc és que marxéssim a l’altra punta del món, que anàvem a Flandes, que és aquí mateix com qui diu, al nostre propi continent.

Per què Flandes?

Flandes és una regió que simpatitza amb Catalunya. Flandes acull el President legítim dels catalans, aquell que tindríem si no ho hagués impedit el Gobierno de España amb maniobres il·legals.

Després dels fets d’octubre de 2017 vaig decidir no tornar a posar els peus a Espanya i viatjar únicament per Catalunya i fora d’Espanya quan ho faci a l’estranger. Ja no em sento espanyol, encara que el meu carnet d’identitat digui que ho sóc.

L’Anna pensa igual, així que, enguany vam decidir anar a conèixer Flandes, en part, per simpatia. Però també per la bona opinió que en té tothom que hi ha estat, i perquè és més al nord i se suposa que no ha de fer tanta calor en aquestes dates com fa a la nostra latitud. Com més grans ens fem, pitjor suportem la calor i per això la defugim. Certament no en vam passar, al contrari, més aviat vam haver d’abrigar-nos una mica en molts moments. Però, segons que ens deien, la temperatura aquells dies era més baixa del que és habitual per l’època.

La preparació

Quan començava a preparar l’escapada, pensava que estaria bé seguir les passes i els consells d’algun viatger que hi hagués anat abans, i deixar de banda les guies convencionals. Un cop ja tindria una idea més clara del que volíem fer, sempre hi podria recórrer, si es donava el cas.

Decidit per aquesta via, vaig buscar referències a Internet. Hi havia un grapat, però vaig escollir tres que semblaven adients a les meves intencions. Eren entrades de blocs de persones que escriuen sobre les seves vivències fora de casa.

Finalment, em vaig quedar amb la crònica del viatge de tres amigues com a document de partida. No és un relat de viatges a l’ús i em va semblar fresc, despreocupat, espontani. I, a més, semblava com si l’escapada que jo volia dissenyar fos calcada de la que havien fet elles: 4 dies pel pont de la Mare de Déu. Nosaltres hi vam ser entre el 13 i el 17 d’agost.

Ara, un cop acabat el nostre periple per terres flamenques, és just que jo també aboqui la nostra experiència per si algú altre en pot treure profit.

Informació pràctica

Les noies del pont de la Mare de Déu també van visitar Gant, Anvers, Bruges i Brussel·les, però no es van allotjar a la capital. Nosaltres vam volar amb Brussels Airlines, i tenint en compte que les seves connexions amb Barcelona arriben i marxen de l’aeroport de Zaventem, ens va semblar logísticament més interessant allotjar-nos a Brussel·les, prop del centre. Així podríem aprofitar els capvespres per anar veient la ciutat i arribar fàcilment fins a l’estació Central per anar amb trens directes a les tres ciutats objecte del nostre interès.

20190813 Flandes 06
El tren a l’estació de l’aeroport de Zaventem.

El trajecte entre l’aeroport i l’estació de Brussel·les-Central és d’uns 20 minuts, com la freqüència de pas. A Brussel·les hi ha moltes més estacions, però la Central és la més pròxima a l’apartament que teníem reservat: una parada de metro. Dues línies ens hi haurien pogut portar, però nosaltres ens vam estimar més d’anar caminant; no hi ha ni mitja hora i estàvem de vacances i no teníem pressa. A més, en teoria, no en podíem prendre possessió fins a les 3 de la tarda, encara que a la pràctica ho vam poder fer tan bon punt com vam arribar.

20190815 Flandes 30
El nostre cau a Brussel·les

Decidir-me per l’Aparthotel Adagio Brussels Grand Place va resultar ser un encert. L’habitació era millor que la de molts hotels on ens hem allotjat, amb l’avantatge que, llevat d’una rentadora —hi havia bugaderia—, tenia tot el que hom podria necessitar per a viure una temporada més llarga. A més, forma part o està al costat d’unes galeries comercials en què hi ha un Carrefour Express que no tanca fins a les 11 de la nit. A tocar de  l’aparthotel hi ha l’estació de metro De Brouckère. Hi passen 4 línies. I per acabar-ho d’adobar, hem estat a 500 m de la Grand-Place, o sigui del rovell de l’ou de la part més bonica i turística de Bussel·les.

20190814 Flandes 01
Estació de trens Brussel·les Central

La SNCB (Société nationale des Chemins de fer belges) té una aplicació per a mòbils a disposició dels usuaris. Conté informació útil pel viatger i permet comprar els bitllets anticipadament i emmagatzemar-los al mateix telèfon.

No és estrany que es recomani d’utilitzar la xarxa ferroviària belga per a desplaçar-se per Flandes. Després d’haver-la utilitzat aquests dies, m’ha semblat que dóna un servei eficient i puntualíssim. Fins i tot quan els cheminots fan vaga. El dia de la nostra tornada n’hi havia una. Els serveis mínims establerts eren del 50% dels combois, i tanmateix l’únic inconvenient que vam tenir els viatgers van consistir a no tenir tants trens disponibles com de normal.

En un dels viatges, anava una noia cega en el nostre vagó. Tornàvem d’Anvers, i en arribar a Brussel·les, un cop el tren s’havia aturat la noia es va aixecar. A l’andana, just a la porta on ella s’havia situat, l’esperava un cheminot que va obrir la porta del vagó i s’hi va enfilar. L’home va agafar la noia de bracet, la va ajudar a baixar i la va acompanyar fins a la sortida del carrer.

Jo no sóc usuari habitual del tren en el nostre país i no seria just si establia comparacions.

20190816 Flandes 03
El metro de Brussel·les

A Brussel·les, com a totes les grans ciutats, la STIB (Société de transports intercommunaux de Bruxelles) també té una aplicació per a mòbils i ofereix diversos tipus de títol de transport. Són vàlids indistintament per a metro, tram i bus. Considerant els desplaçaments que havíem de fer, nosaltres en vam comprar el de 10 viatges. És com una targeta de crèdit amb xip. És una mica més cara el primer cop —tot i això cada viatge surt més econòmic que el bitllet individual— i la poden utilitzar diverses persones a la vegada. La recàrrega és a un preu inferior.

20190813 Flandes 43
Anna, el Burgmestre Charles Buls i el seu gos.

El primer dia va fer una mica de fred. Després, la temperatura va anar pujant a poc a poc tendint a assolir els valors normals per l’època. També va ploure algunes estones gairebé cada dia, però això allà és habitual i no altera gens el ritme de l’activitat diària. A nosaltres ens sobta, però els flamencs estan fets a la inestabilitat del seu clima. Els xàfecs solen ser de curta durada i acaben tan discretament com han començat, sense fer soroll.

La regió de Brussel·les capital, integrada per diverses communes, és habitada per una mica més d’un milió de persones. Tota la conurbació és, doncs, considerablement més petita que Barcelona, però Brussel·les també és una ciutat cosmopolita com correspon a la capital de l’Europa comunitària i unida, de Bèlgica i de Flandes.

IMG_3993A Flandes els idiomes oficials són el neerlandès i el francès. A Brussel·les, a més, les informacions també estan disponibles en anglès. Però a la resta del territori no, de manera que l’únic idioma en què es troben retolats els carrers o el metro, per posar dos exemples, és el propi. No obstant això, els flamencs tenen la sort de ser trilingües i parlen els dos idiomes oficials i l’anglès, per la qual cosa no hi ha d’haver problemes per entendre’s amb ells. El castellà no apareix ni en les cartes dels restaurants.

Deixa aquí el teu comentari.